W naszych podróżach po świecie przejechaliśmy setki tysięcy kilometrów pociągami, ale tylko niektóre z tras zachwyciły nas do tego stopnia, żeby włączyć je do naszych programów. Prezentujemy Wam naszą złotą piątkę!
1. FLAMSBANA (Norwegia)
Najpiękniejsza trasa kolejowa świata. Tak wyróżnili norweską kolej dziennikarze Lonely Planet (szanowanego wydawcy przewodników turystycznych). Trasa zaczyna się w Myrdal, a kończy w Flåm i ciągnie się wzdłuż najdłuższego fiordu świata Sognefjord. Jest też jedną z najbardziej stromych tras kolejowych na świecie. Widoki po drodze, jak się możecie domyślić, powalają.
2. KOLEJ HIMALAJSKA KALKA - SHIMLA (Indie)
To kolejna malowniczo położona trasa, tym razem w dalekich Indiach. Zaledwie 97kilometrowa trasa kończy swój bieg w Shimli, niegdyś letniej stolicy Indii. Powstawała jako ułatwienie podróży, dziś jest jej urozmaiceniem. W 2008 roku wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, ze względu na swoje znaczenie w rozwoju kulturalno – technologicznym tego regionu w okresie kolonijnym.
3. KOLEJ TRANSSYBERYJSKA (Rosja)
Jest to najdłuższa i chyba najpopularniejsza trasa kolejowa na świecie. Wiedzie z Moskwy do Władywostoku. Przechodzi przez 8 stref czasowych i ma ponad 9 tys. km długości, a wybudowana została ponad 100 lat temu. Kolej zatrzymuje się średnio co 500km i mija 16 rzek na trasie.
4. POCIĄG Z ELLA DO KANDY (Sri Lanka)
Linia kolejowa, która powstała na potrzeby transportu herbaty, dzisiaj przyciąga swoją urzekającą trasą. Wiedzie ona po górskich zboczach pełnych pól herbacianych, lasów, rzek i wodospadów. Na każdym przystanku wsiadają sprzedawcy oferujący lokalne przysmaki. Kolej cieszy się dużym zainteresowaniem - o miejsce siedzące nieraz jest ciężko!
5. NARIZ DEL DIABLO (Ekwador)
Nariz del Diablo czyli Nos Diabła, tak nazywa się najtrudniejsza trasa kolejowa świata, a położona jest w Ekwadorze, na zboczach gór, właśnie na Diablim Nosie. Jak głosi legenda, żeby ukończyć pracę nad koleją, trzeba było zawrzeć pakt z diabłem, a to z kolei spowodowało śmierć około 4000 robotników. Ostatecznie połączono Alusí położone na 2340 m n.p.m. z niżej znajdującym się Sibambe. Z okien pociągu rozciągaja się niesamowite górskie widoki.